Van alles gedaan op de Veluwe - Reisverslag uit Otterlo, Nederland van Niels Steigstra Marjolein Windt - WaarBenJij.nu Van alles gedaan op de Veluwe - Reisverslag uit Otterlo, Nederland van Niels Steigstra Marjolein Windt - WaarBenJij.nu

Van alles gedaan op de Veluwe

Blijf op de hoogte en volg Niels Steigstra

24 Juli 2014 | Nederland, Otterlo

Hoge Veluwe

Zaterdag kwamen we rond 16.30 uur aan op de camping in Otterlo. Het was ongeveer drie kwartier rijden, dus lekker dichtbij. Nadat we de tent hadden opgezet konden we heerlijk gaan genieten van onze vakantie.

Veluwse stoomtrein maatschappij
Zondag was het prachtig weer en dus konden we mooi op pad. Er rijdt een stoomtrein tussen Apeldoorn en Dieren. Marjolein heeft ongeveer 20 jaar lang vlakbij die spoorlijn gewoond maar nog nooit met die trein geweest.
We vertrekken in Apeldoorn om naar Eerbeek te rijden. Onderweg rijden we langs verschillende mooie kleine dorpjes en landschappen.
Lotte vond het ook erg leuk. Ze wilde constant buiten kijken maar dat was best een beetje gevaarlijk.
In Beekbergen konden we even kijken naar de treinen in het depot. Hier staan nog een heel aantal oude treinen. Dat was heel leuk om te zien. Toen we weer in Apeldoorn kwamen zijn we met de auto nog even terug gegaan naar Beekbergen. Niels wilde graag nog even bij de treinen kijken.
's Avonds zijn we bij Strijland pannenkoeken wezen eten. MMmm

Zandsculpturen
Maandag begon de dag nog mooi. We zijn naar de zandsculpturen in Garderen gegaan. Hier hebben we eerste een kopje koffie gedronken in een heel leuk restaurantje dat draait op verstandelijk beperkte mensen.
Daarna naar de sculpturen. Dat was mooi om te zien hoeveel details er in de beelden verwerkt zijn. Het thema van dit jaar is de gouden eeuw en naast de beelden wordt er ook veel informatie gegeven over die tijd.
Naast de gouden eeuw zijn er ook kinderliedjes vormgegeven in zand. Het is erg leuk om te ontdekken om welke liedjes het gaat. Lotte is alleen erg moe en we doen dus niet mee aan de wedstrijd.

In de auto op de terugweg valt Lotte dan ook in slaap. We besluiten een rondje extra te rijden. We gaan nog kijken naar Radio Kootwijk. Dit stond centraal voor contacten over de wereld toen er nog geen telefoonverbindingen waren. Het is een beetje een luguber gebouw maar wel heel mooi om eens te kijken. Het begint nu aardig te betrekken en als we in de auto naar de camping zitten begint het dan ook te regenen. Het regent wel zo hard dat we op de camping allemaal plassen op de campingplekjes zien liggen. We hebben nog even hoop voor ons plekje maar tevergeefs. Er staat ongeveer 2-3 cm water onder de tent. Wanneer we op het grondzeil stappen golft het voor ons uit. Niels gaat naar de receptie om een schep te regelen. Hij graaft een geul en al vrij snel is al te water weer onder de tent vandaan. Gelukkig hebben we een nieuwe tent gekocht deze lente want met de vorige tent waren we echt niet droog gebleven en hadden we nu kunnen inpakken.

Paleis ’t Loo
Vandaag heeft Niels een dag cursus en dus gaan Lotte en Marjolein samen met Suzanne en Thomas op pad. We hebben afgesproken in Apeldoorn bij Paleis het Loo.
Het weer valt vanmorgen wel mee. We kunnen nog prima buiten een boterham eten. Wanneer we naar binnen gaan begint het te regenen. Lotte kan beter niet zelf rond lopen want wanneer ze onder het draadje zal lopen gaat het alarm af en dat willen we natuurlijk niet.
We zien allemaal verschillende ruimtes gezien. Ze waren allemaal mooi aangekleed en we vonden het leuk om een keer hier te zijn.
We hadden wel mazzel want toen we de tuinen in wilde was de regen zo goed als gestopt en toen we buiten liepen was het helemaal droog. De tuinen zijn erg mooi aangelegd en je kan het paleis prachtig bekijken vanuit hier.
In de stallen staan de auto’s van de koninklijke familie. Het is leuk om te zien dat de auto’s en koetsen in de jaren veranderd zijn. Het was mooi geweest voor de kindjes en we ging terug naar de auto. Daar begon het hard te regenen en dat stopte niet meer. Niels kwam ook naar Brummen en daar hebben we ook gegeten.

Al met al een leuke dag gehad.

Apenheul
Weer een dag met regen maar daar laten wij ons niet door stoppen. We hebben paraplu’s en warme kleding bij ons en dus gaan we een dagje naar de Apenheul. Het is wel veel buiten maar gelukkig zitten veel apen ook binnen. De apen binnen kunnen we heel goed bekijken omdat je dan veel dichterbij kan komen. Het is niet zo heel erg druk maar toch wel gezellig.

We zien veel verschillende apen en ze lopen ook om ons heen. Lotte vindt het allemaal wel prima en ze kijkt haar ogen uit. Gelukkig valt ze op een gegeven moment in slaap in de wandelwagen zodat ze even aan haar rust toekomt.

Aan het einde van het park staat een draaimolen en daar moeten we natuurlijk in. Lotte vindt het zo leuk dat ze er niet meer uit wil. Haha
Al met al een prima en gezellige dag!

Papierfabriek de Middelste molen en wandelen
Vandaag regent het alweer. We hebben dus gekozen om weer een dagje binnen door te brengen. Op internet hadden we gezien dat er een papierfabriekje is dat dateert uit 1600. We rijden er naartoe en na even te moeten wachten mogen we mee met een rondleiding. Het is een mooi gebouwtje met een groot waterrat aan de achterkant. We lopen overal langs en krijgen een goed beeld hoe er vroeger papier gemaakt werd. Ook is ons laten zien waarmee allemaal papier gemaakt kan worden. (zaagsel, bloemen, olifantenpoep)

Op speciale bestelling wordt er nog papier geschept. Als voorbeeld heeft onze gids ook een aantal papieren voorgedaan. Lotte heeft geschept papier gekregen met als watermerk, Nijntje en een poes.

Aangezien we nu de regendagen wel een beetje gehad hebben willen we ook wel weer graag iets buiten doen. Gelukkig wordt het in de middag steeds droger en dus drinken we ergens een kopje koffie en thee. Daarna gaan we even lekker een rondje wandelen. We vinden een rustig stukje bos en hebben een lekker stuk gewandeld. Lotte wil ook graag zelf lopen dus het schiet niet echt op. Lotte vindt het allemaal helemaal geweldig en elke dennenappel en grasspriet is nieuw.

Nationaal Park de Hoge Veluwe
Eindelijk een dagje met mooi weer. We gaan naar Nationaal Park de Hoge Veluwe en we zijn niet de enige die dit bedacht hebben. Het is de vrijdag van Hemelvaart en dus is het erg druk. We hebben fietsen gehuurd op de camping zodat we zekerweten een fiets hebben met een fietszitje voor Lotte. Het is erg druk bij de ingang en gelukkig konden we ook via internet kaarten kopen. Dit hebben we gedaan via de mobiel en konden daarna het park in.

We fietsen eerst naar Jachtslot St Hubertus. Daar kijken we even rond en Lotte is weer op de ontdekkingstoer. Even later gaan we weer op de fiets en valt Lotte in slaap. Het is dus zaak om door te blijven fietsen zodat ze even lekker kan slapen.

Wanneer Lotte weer wakker is gaan we even picknicken in een zandduin. Het is hier goed vertoeven in de zon uit de wind.

We fietsen weer een stuk verder en we eindigen bij het bezoekerscentrum. Hier is een hele grote speeltuin. Lotte gaat lekker spelen en wij hebben een tafel aan de rand van het terras en kunnen dus Lotte goed in de gaten houden. Ze klimt het klimrek op en gaat zelf van de glijbaan.
Even later heeft Lotte een vriendinnetje en daarmee speet ze een hele tijd. Het meisje heet Lilly en wanneer Lilly samen met haar papa en mama weer verder gaat vinden de meisjes dat allebei niet leuk. Het is heel leuk om te zien dat Lotte zo snel vriendinnetjes maakt.

Morgen gaan we weer terug naar huis. Net nu de zon schijnt… We hebben ondanks de regen toch een hele leuke week gehad.