Van kust naar binnenland - Reisverslag uit Krka, Kroatië van Niels Steigstra Marjolein Windt - WaarBenJij.nu Van kust naar binnenland - Reisverslag uit Krka, Kroatië van Niels Steigstra Marjolein Windt - WaarBenJij.nu

Van kust naar binnenland

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Niels Steigstra

16 Juli 2013 | Kroatië, Krka

Medulin – Sibenik
Gisteravond hebben we zoveel mogelijk spullen al ingepakt. We rijden rond 10.30 uur van de camping af in de richting van Zadar. We hebben besloten om de hele kustweg te rijden. Het is een fantastisch mooie route met prachtig uitzicht. De route is ongeveer 300 kilometer en 300 kilometer lang mooi!
We rijden op verschillende niveau’s van af de zee. De ene keer heel dichtbij en de andere keer heel hoog. Het landschap veranderd snel. Er komen bergen aan die volledig rotsig zijn en aan de andere kant van de zee/uitzicht zien we prachtige eilanden waar werkelijk helemaal niets groeit. We kunnen prachtig kijken en het is een van de mooiste kustroutes die we ooit gereden hebben.

Op internet thuis hebben we een mooie camping gezien maar in werkelijkheid is het een bende. Het is slecht onderhouden en we besluiten dan ook om elders een plekje te zoeken. Dit valt alleen nog niet mee. We rijden in de richting van Sibenik en via de wifi op een parkeerplaats vinden we een camping. We zijn al laat en erg moe als we aankomen maar zijn ons bewust van het feit dat Lotte zich heel goed heeft gehouden vandaag. We hebben een lange maar prachtige route gereden en zijn blij dat we een camping hebben gevonden!

Campingdag
Vandaag hebben we een dag op de camping. De camping is niet zo heel fantastisch maar heeft wel een lekker strandje. We zwemmen en zonnen. Verder lekker helemaal niets gedaan.

National Park Krka
Vanmorgen op tijd opgestaan om naar het nationaal park te gaan. We zijn er redelijk op tijd en twijfelen o we Lotte in de kinderwagen of in de rugzak mee zullen nemen. Gelukkig kiezen we voor de rugzak en kunnen we na het betalen van entree met de bus naar het park. Als we beneden zijn regelen we een boottochtje en gelukkig kunnen we met de eerst volgende boot mee. We varen met een gezellig bootje naar het eilandje Visovac. Op het eilandje staat een monnikenklooster en we kunnen er een kijkje nemen. Het eilandje is klein en knus en na een pauze van 30 minuten varen we verder naar de waterval Roški Slap. Deze waterval is prachtig om te zien. We hebben een stop van een uur en dan varen we terug naar het beginpunt. De route die we varen is geweldig mooi. Tussen de bergen en rotsen door.

Als we weer uit zijn gestapt lopen we nog een stukje verder door en komen bij de grootste waterval van het park Skardinski buk. De waterval begint met tientallen stroomversnellingen en al snel gaat het water naar beneden. Lotte is het een beetje zat en we besluiten de ‘short cut’ te nemen. We lopen terug en beginnen achteraan de wandeling. We zien de waterval zich uitbreiden en uiteindelijk helemaal onderaan in de rivier kletteren. Het is prachtig om te zien hoe het water in ongeveer 180 treden naar beneden valt.
We hebben een prachtige dag gehad!

Vodice – Korana
Vanmorgen na het ontbijt zijn we gaan pakken en onderweg naar Plitvice gegaan. We hebben bewust gekozen om binnen door weggetjes te rijden zodat we meer van het land konden zien. Ook het binnenland is geweldig en precies zoals we Kroatië voor ogen hadden. Het was indrukwekkend om de resten van de oorlog te zien en door spookdorpjes te rijden. Het deel waar we doorheen rijden is bergachtig maar ook vlak waardoor je vaak kilometers ver kan kijken.

We stoppen bij een truckstop waar het net voelt als ‘Hotel California’ van de Eagels. Het was er warm, mooi en het lag erg in het niets. We nemen een hamburger, deze zit vol met uien en heerlijke kruiden zoals je hem in Kroatië zou verwachten. Als we weer verder rijden vinden we een heerlijke, kleine, prachtige, rustige camping! Genieten…!!!

Nationaal Park Plitvice meren
We hebben weer een prachtige dag gehad. Onze camping is ongeveer 8 kilometer van de ingang van het park. We parkeren en gaan met een bus naar het begin van de wandelroute. We hebben gekozen voor route H die duurt ongeveer 4-6 uur. Plitvice meren bestaan uit 9 meren die via watervallen met elkaar in verbinding staan. Het water is kristal helder en mooi blauw en overal om je heen zijn stroomversnellingen of is er een meer. Het is wel erg druk in het park waardoor je soms in de file staat om een foto te kunnen maken. Door de drukte en route zijn we ook erg blij dat we Lotte in de rugzak hebben gedaan.

Prachtige waterjuffers, vissen en planten versieren alle watervallen en maken het plaatje compleet. Na de middagpauze valt Lotte in slaap en word ze pas weer wakker wanneer we de boot instappen. Even zitten is ook wel erg lekker. Na het boottripje wandelen we weer verder en komen we bij de ‘grote waterval’. We hebben een prachtig uitzicht wanneer we naar boven lopen. Ook kan je vanaf dat punt ook zien hoe 2 meren in elkaar overlopen. Super mooi om te zien.
Het laatste stukje van de route moeten we weer met de bus. De bus bestaat uit 3 delen en wij zitten in de 2de helemaal achterin. Wanneer Lotte door heeft dat er in de wagon achter ons ook mensen zitten begint ze te zwaaien. Wanneer we kijken zit er minimaal 10 man terug te zwaaien! HAHA Dit houd Lotte vol tot het einde van de rit. Al met al was het weer een geslaagde dag.